برنامه نویسی کودکان
نوشته شده توسط : مهراب مدیری

ده یا بیست سال پیش، برنامه نویسی برای دانشمندان کامپیوتر  برنامه نویسی کودکان سطح بالا بود، و دلیلی هم داشت - حجیم و پیچیده بود. اما امروزه، زبان‌های برنامه‌نویسی اولیه برای کودکان ساده هستند و برای هر کسی، حتی کودکان، آسان است. 

وقتی فرزندتان یکی را انتخاب کرد، می‌تواند بازی‌ها، برنامه‌ها یا وب‌سایت‌های خود را توسعه دهد و در عین حال مهارت‌های ریاضی، حل مسئله و تفکر انتقادی خود را تقویت کند.

هزاران زبان برنامه نویسی مختلف وجود دارد، اما برخی از آنها برای کودکان مناسب تر از دیگران هستند.

1. پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر متن است برنامه نویسی کودکان که یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی برای بچه ها به حساب می آید. این یک گزینه عالی برای مبتدیان به دلیل تمرکز بر فضای سفید و نحو ساده است.

برای شروع به تعداد زیادی خط کد نیاز ندارید - فقط چند خط تمام چیزی است که برای شروع سریع ایجاد چیزهای هیجان انگیز نیاز دارید. این زبان به دلیل استفاده در زمینه های علمی و توسط شرکت های بزرگی مانند دیزنی و گوگل شناخته شده است، اما این زبان برنامه نویسی به اندازه کافی همه کاره است تا بچه ها نیز از آن استفاده کنند.

پایتون یک نقطه پرش فوق العاده است زیرا می تواند به آنها در تسلط بر زبان های دیگر نیز کمک کند. همچنین می توانید برنامه های موبایل، بازی های ویدیویی یا وب سایت ها را با آن ایجاد کنید. پس از یادگیری عمیق پایتون، می توانند انواع برنامه ها، بازی های آنلاین یا حتی برنامه های امنیت سایبری را ایجاد کنند.

بسیاری از کتابخانه ها و منابع پایتون برنامه نویسی کودکان گسترده برای پشتیبانی آنلاین وجود دارد، بنابراین آنها همیشه در حین استفاده از آن کمک خواهند داشت.

2. خراش

Scratch دارای یک سبک برنامه نویسی بصری است که به بچه ها اجازه می دهد بلوک های مختلف کد را بکشند و رها کنند. این یکی از زبان های برنامه نویسی آموزشی رایگان است که به صراحت برای کمک به کدنویسان اولیه 8 تا 16 ساله ساخته شده است.

این زبانی است که به آنها می آموزد که مفهوم را به طور شهودی درک کنند و پایه و اساس محکمی ایجاد کند. نیازی به تایپ نیست، و این یک فرآیند ساده و تعاملی است که به آزادی بیان کودک کمک می کند.

Scratch یکی از بهترین برنامه نویسی کودکان زبان های برنامه نویسی کودکان است زیرا به اندازه کافی ساده و در آموزش مفاهیم کدنویسی موثر است. بیش از آن، جامعه پشتیبانی بزرگی دارد که متشکل از مدرسان و علاقه مندان درخشان علوم کامپیوتر است. ذهن‌های درخشان بازی‌ها و کدهای خود را به اشتراک می‌گذارند تا بچه‌های جوان بتوانند ببینند که چگونه برنامه‌نویسان پیشرفته دیگر از آن برای ایجاد ساخت‌های پیچیده‌تر استفاده می‌کنند.

زبان برنامه نویسی اسکرچ

فضای زیادی برای ساختن و ایجاد هر آنچه فرزند شما می خواهد با اسکرچ وجود دارد. آنها می توانند یک برنامه ساده، بازی کاملاً سفارشی با انیمیشن ها، داستان های تعاملی و هنر را در عرض چند دقیقه ایجاد کنند.

3. جاوا اسکریپت

این روزها تقریباً همه برنامه نویسی کودکان چیز روی جاوا اسکریپت اجرا می شود. همه مرورگرها از جمله اینترنت اکسپلورر، کروم و موزیلا فایرفاکس از جاوا اسکریپت استفاده می کنند. احتمالاً این زبان به عنوان دومین زبان آموخته شده بعد از اسکرچ یا پایتون بهتر است، زیرا به سطح بالاتری از مهارت نیاز دارد، که معمولاً برای بچه‌های ده یا بزرگ‌تر که به دنبال درک عمیق‌تری از کدنویسی هستند، مناسب است.

همچنین این زبان پرکاربردترین زبان برنامه نویسی برای توسعه وب است. تسلط بر جاوا اسکریپت می تواند دنیای کاملی از فرصت ها را باز کند، از جمله یادگیری نحوه تبدیل ساده ترین اسناد وب به صفحات وب، بازی ها یا برنامه های فوق العاده تعاملی.

اگر فرزند شما قبلاً با کدنویسی مبتنی بر متن آشنا است، یادگیری جاوا اسکریپت برنامه نویسی کودکان می تواند قابلیت های او را گسترش دهد. رایج ترین استفاده از جاوا اسکریپت برای برنامه های وب تعاملی است، مانند بازی های ویدیویی مبتنی بر وب و وب سایت های واکنش گرا.





:: برچسب‌ها: برنامه نویسی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 561
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: